Bhutan är ett av världens mesta isolerade länder. Nu gör Kungaparet sitt första statsbesök till det lilla kungadömet med inbjudan av Kung Jigme Khesar Namgyel Wangchuck. Med på resan finns träförädlingsföretaget Logosol från Härnösand.

– Intresset för småskalig träförädling är stort och för Logosol är det här en fantastisk möjlighet att visa svensk teknik och bidra till Bhutans utveckling. Vi har med oss en fullt utrustad Solosåg i packningen som vi kommer att skänka till Bhutan under besöket, berättar Bengt-Olov Byström, som reser tillsammans med sambon Christina Björklund. Detta är första gången ett statsbesök från Sverige till Bhutan äger rum, men det är inte första gången som Logosol har kontakt med det Bhutanska kungahuset. Drottningmodern besökte Sverige och fick en demonstration av Solosågen redan 2012, då i samarbete med arkitekten Anders Nyquist. Det svenska statsbesöket inleds den 8 juni och pågår under tre dagar. Regeringen kommer att vara representerad och företrädare för svenskt näringsliv ingår i delegationen. Diplomatiska förbindelser mellan Sverige och Bhutan upprättades 1985. Statsbesöket är ett tillfälle att stärka banden mellan länderna som har flera beröringspunkter, bland annat engagemanget för klimat, miljö och hållbar utveckling.

Läs också: https://nysagat.se/sagat-for-en-drottning/