Logosol var ett av de första företagen i Sverige som började använda videoband som en del i marknadsföringen. Under 1990-talet skickades tusentals produktpresentationer ut och solosågsfilmen blev uppskattad av både stora och små.

När Logosol startade 1989 var Solosågen den enda produkten i sortimentet.
– På den tiden hade vi en liten annons i tidningen Land, med en talong där man kunde fylla i namn och adress och skicka in för att få mer information. Responsen blev enorm. Vi fick säckar med svar, ibland 30-40 talonger om dagen. Under 90-talet skickade vi ut över 50 000 VHS-band, berättar Katarina Byström, marknadschef på Logosol.

Från stock till virkeshög

Solosågsfilmen blev mycket populär, och det var många kunder som bestämde sig för att bli sågverksägare efter att ha fått hem Logosols VHS-band i brevlådan.

– I början handlade det mycket om trovärdighet, att visa att tekniken verkligen fungerade. Solosågen var en perfekt produkt att filma, det blev naturligt att visa hela förädlingskedjan från stock till virkeshög. säger Katarina.
Filmen uppskattades inte bara av kunderna, utan även av deras barn och barnbarn.

–Många kunder har berättat om hur familjens barn ville se solosågsfilmen om och om igen. Personligen tror jag att det är det lugna tempot som lockar. Och det är ju nästan lite magiskt att se en stock sågas upp till plank och brädor.

Egen YouTube-kanal

Efter framgången med de första produktionerna fortsatte Logosols filmsatsning med nya produkter och materialet översattes för nya marknader. I början av 2000-talet kom övergången från VHS till DVD och utskicken blev lite nättare. Idag har Logosol en egen YouTube-kanal med över 400 filmer och i utrustningen ingår en radiostyrd fotohelikopter.

– Vi får inga brevsäckar längre, konstaterar Katarina. Idag sker all kommunikation elektroniskt och det är ju fantastiskt att våra filmer alltid finns tillgängliga på Internet. Vi vet att det har stor betydelse för våra kunder. Det finns till och med exempel på de som lärt sig att såga bara genom att se våra filmer på webben.
Många kunder gör dessutom egna filmer om sina projekt. Håll utkik på YouTube.