I och med den globala pandemin och att alla Logosols planerade mässor och resor blivit inställda har Logosol, som ni kanske sett, sänt demos av våra maskiner live på YouTube och Facebook. En stor förändring för företaget som visade sig vara en både inspirerande och lönsam utmaning.

Andreas Alvåg, teknisk chef på Logosol är en av dem som ofta syns i bild i Logosols live-demos.
– Det har varit en jättekul utmaning som fått ett fantastiskt gensvar världen över.
I slutet av mars sände Logosol sin första demo på en nyligen snöplogad sågplan på huvudkontoret i Härnösand. Nu, sju månader senare, har de presenterat nästan 100 live-demos och andra livesändningar på YouTube.
– Det har varit otroligt roligt att få bjuda på kunskapen till så många. Vanligtvis på en mässa så når man bäst ut till de som står längst fram och frågar. Med det här formatet med live-demo sitter alla på första raden och det blir på många sätt tydligare. Alla som vill kan också enkelt ställa frågor i chatten, säger Andreas.

I FRAMKANT I BRANSCHEN

Logosols försäljningschef Karin Edholm har tillsammans med Katarina Byström, marknadschef, varit drivande bakom satsningen på live-demos.
– Vår nya strategi att ha ett globalt digitalt budskap och världsomspännande kampanjer har breddat exponeringen och förbättrat upplevelsen för våra kunder.
– Det känns också kul att få fortsätta Logosols tradition att ligga i framkant i branschen genom att använda den senaste tekniken. Jag tänker på hur Logosol förmedlade sitt budskap genom VHS-kassetter när det var nytt, menar Karin.

KUNDERNAS NÄRVARO ÄR VIKTIG

Lars Wahlström, Logosols egen fotograf och filmare, har varit haft fullt upp under våren med dessa livedemonstrationer.
– Den stora utmaningen har nog varit att på ett bra sätt kunna simulera känslan av att befinna sig på någon av våra mässor. Vi har på flera sätt skapat möjlighet för kunderna att känna sig närvarande och delaktiga, till exempel genom direktkontakt genom chatt där de kan ställa på frågor, be om närbilder eller specifika demonstrationer på produkten. Vi försöker även förstärka ”mässkänslan” genom att ha flera av våra kända säljare med under streamarna, så att det är samma människor som tittarna vanligtvis möter på våra mässor.
Logosol har under snart 30 år jobbat med att visa produkterna genom film, men ännu längre genom demonstrationer på mässor och marknader.
– Att vi nu kan kombinera både mässa och film på det här sättet, och att det blir såhär uppskattat, är ju såklart jättekul, säger Karin. Logosol hälsar Nysågats läsare att de gärna tar emot förslag på ämnen och streamingtips från sina tittare på mailen info@logosol.se.

Se alla våra tidigare livesändningar på YouTube