Logosol fortsätter att växa med utvalda varumärken och satsar på butiksförsäljning. – Under 2015 tog vi över Agma och lanserade Smart-Line serien med produkter för trädfällning, stockhantering och vedhantering. Nu tar vi över produkträttigheterna för Plano, Nobex och Sauno med proffsverktyg för snickeri och hobby, säger Logosols vd Malte Frisk.

Logosol har samarbetat med Plano System i flera år och har goda erfarenheter av produkterna. Limpressen Plano och virkestorken Sauno finns redan i Logosols sortiment.

Nylansering av smarta verktyg

– Vi har ett globalt försäljningsnät och ser stora möjligheter med att ta upp beprövade svenska innovationer som är etablerade. Nu känns det fantastiskt att få komplettera sortimentet med några av de bästa produkterna på marknaden, säger Malte Frisk.

För två år sedan tog Logosol över produkträttigheterna för Agmas sortiment som specialiserat sig på ergonomiska verktyg för vedhantering, som vedklyven Smart-Splitter och sågbocken Smart- Holder. Produkterna nylanserades i en kollektion som riktar sig till butiker och återförsäljare.

Strategi för utveckling

– Logosol investerade i Agma redan för 10 år sedan och har varit med på hela resan. Därför känns det extra bra att kunna erbjuda produkterna på en ännu större marknad, säger Malte Frisk.

Produkterna från Nobex, Plano och Sanuo blir ytterligare ett steg i Logosols strategi att samla produkter med hög svensk kvalité som kan säljas i stora volymer till konkurrenskraftiga priser. Satsningen på detaljhandel öppnar nya möjligheter att sprida Logosol som varumärke.

– Det är ett spännande uppdrag med stor potential, säger Karin Edholm, Export Manager på Logosol med ansvar för satsningen på detaljhandel. Genom att arbeta långsiktigt breddar vi sortimentet och når nya kunder på nya marknader. Ett urval av de nya produkterna kan som vanligt handlas i Logosols webbutiker och presenteras i vårkampanjen.